CASE: Content Marketing via brugbare søgemaskineoptimerede artikler
24/03/2013Advertorials som Content Marketing
26/03/2013Gæsteblogging er et fremragende middel for små og mellemstore virksomheder til at italesætte segmenter af målgruppen, som de endnu ikke har brandet sig overfor.
Ikke mindst er metoden meget effektiv, når det kommer til at skabe bedre placeringer i søgemaskinerne på de mest lukrative søgeord. Det gælder næsten ligegyldigt, hvilken branche, du er i.
Jeg ved, det virker. Jeg har selv brugt gæsteblogging til at skabe side 1 placeringer i Google på søgeord, som ’tekstforfatter’, ’søgeordsanalyse’ og ’Content Marketing’, der er helt centrale termer for min lille freelance-business.
Gæsteblogging er en effektiv branding- og SEO-strategi, som tilmed er relativ billig.
Links, Links, Links
Der findes blogs om næsten alt i verden. De findes også på dansk. Derfor siger det næsten sig selv, at du har mulighed for at få kvalificeret trafik fra netop din målgruppe, hvis blot du har held med at publicere på de rette medier.
Baggrunden for gæsteblogging som en effektiv SEO-strategi er, som bekendt, at eksterne dofollow-links er den vigtigste ingrediens, hvis du vil ranke godt i søgemaskinerne.
Du får links ved at skrive gode artikler, som bloggere og andre skribenter kan lide og som de får noget ud af at henvise til i egne skriverier. Men det er ikke let og mange gange, vil det være meget nemmere at skabe de links, du muligvis, men sandsynligvis ikke får ad naturlig vej, via artikler, du selv producerer og udgiver på eksterne sites.
Jeg skal ikke gå særlig meget i dybden med de konkrete aspekter af gæsteblogging her. Det har jeg gjort tidligere i en artikel på Ib Potters blog. Læs indlægget her: http://www.potter.dk/links/linkbuilding-gaesteindlaeg-om-gaesteindlaeg.htm.
I stedet vil jeg elaborere en lille smule på, hvem der bedst kan bruge strategien. Som de andre strategier, jeg beskriver i artikelserien, egner den sig nemlig heller ikke til alle formål.
Hvem kan bruge strategien?
Det oplagte svar er små og mellemstore virksomheder, der ikke har et site i forvejen, der er kæmpe stort og fuldt af Page Rank.
Virksomheder, der i forvejen har 10.000 backlinks, vil ikke få det store ud af strategien. Her skal der andre midler i brug til for alvor at gøre en forskel. Tjek senere indlæg i artikel-serien nedenfor.
Webshops med mange produkter vil kunne bruge strategien i SEO af deres vare-kategorier og deres brands.
Hvis du sælger ure og gerne vil rangere godt på et brand eller fx kategorien ‘Herreure’, kan du skrive gæsteindlæg på mode-, livsstils- og ur-blogs. Du kan linke tilbage og straks stryger du til tops i søgninger på brandet eller kategorien.
Hvis du sælger ure, sælger du sikkert også mange forskellige slags ure. Strategien er ikke god til at promovere enkelt-produkter, hvis du har mange af dem i din shop. Den er for tidskrævende. I stedet bør du skrive nogle gode tekster under produktet og ad den vej bygge på din rank.
Hvis et større site skal bruge strategien, vil det nødvendigvis foregå på kampagne-niveau. Fx vil TDC kunne bruge den ved launch og salg af ny en telefon, men ikke til optimering af deres PageRank 6-site som sådan.
Det er dog tvivlsomt om TDC ville medtage gæsteblogging i mixet af initiativer til lauch af produktet. Lancering af den type sker typisk i stram koordination ved en række andre markedsførings-tiltag med den pointe, at alle initiativer sætter ind og virker fra samme dato.
Problemet med gæsteblogging er, at artiklerne sjældent sidder i skabet helt fra starten. Der finder en redigeringsproces sted, hvor udgiver og skribent sparrer om det endelige produkt. Udgivers medie er også ofte en sidebeskæftigelse og et fritidsprojekt. Som skribent kan du ikke regne med samme professionelle håndtering – fx nidkærhed i forhold til deadlines – som du kan, når du pitcher historier til pressen eller andre professionelle medier. Også det gør strategien mindre velegnet til større virksomheder – eller virksomheder, der ikke kan give køb på timingen.
For små og mellemstore virksomheder eller freelancere som mig, er strategien dog ganske fremragende. Een artikel vil nok ikke kunne gøre det, men 10 artikler vil sagtens kunne få dig godt op i SERP på op til flere søgeord næsten ligegyldigt, hvilke branche du er i.
Husk også i den forbindelse, at du taler til et publikum, som udgiver givetvis har brugt lang tid på at opdyrke. Dette publikum har du nu mulighed for at påvirke, for at brande dig overfor og for trække over på dit site. Det er heller ikke er at foragte.
Læs flere artikler i serien:
- CASE: Content Marketing via brugbare søgemaskineoptimerede artikler – for små niche-virksomheder
- Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder
- Sponsorerede historier som Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder
- Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder
- Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder
Har du brug for Content Marketing?
4 Comments
[…] Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder […]
[…] Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder […]
[…] Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder […]
[…] Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder […]