Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet

Content Marketing på kampagne-niveau
27/03/2013
Vi elsker at straffe vores politikere
11/06/2013
Content Marketing på kampagne-niveau
27/03/2013
Vi elsker at straffe vores politikere
11/06/2013

Dette indlæg giver et bud på, hvordan du får links fra journalister, der skriver om din virksomhed på medier fra Ekstrabladet til New York Times.

Den kan bruges af både små og store, men specielt store virksomheder bør tænke den ind som et led i pressearbejdet. Det er fremtiden – og jo før I kommer i gang, des bedre bliver resultatet.

Content-Marketing-i-nyheder
Alle især større virksomheder skriver løbende pressemeddelelser for at få omtale. Hvis du tænker linkbuilding ind i pressekontakten, gør du tjenester for dit website samtidig med, at du helt som sædvanligt genererer omtale for virksomheden.

Ekstra krølle på presse-meddelelsen

Det drejer sig om at vinkle pressemeddelelsen, så medierne linker tilbage i deres artikler om jer.

Hvis I finder en god rutine på området, der lykkes i bare en procentdel af forsøgene, vil I få links fra de største og mest autoritære websites, der findes. 1 af den slags links gør ikke det store, men 20, 50 eller 100 af slagsen rykker vildt for selv de største sites.

Hvis I gør det over tid, er det én af strategierne, som batter for jer, der har tusindvis af backlinks i forvejen. Det er én af den slags tiltag, der kan hjælpe jer med at vokse fra en PageRank 5 til 7 – og det er bare med at komme i gang med det samme. Jo før I starter, des større bliver akkumulationen af kvalitetslinks og dermed også effekten.

Hvordan gør man så?

Ja, jeg har faktisk aldrig prøvet det selv. Jeg har skrevet masser af pressemeddelelser, men aldrig med den under-agenda at få journalisterne til at linke.

Indlægget her er altså ren teori. Alligevel kan jeg godt komme på nogle metoder, der kunne tænkes at virke, selvom det sandsynligvis ikke er dem, man bruger i 2020.

Pointen er nu heller ikke at give færdige løsninger. Snarere er det at løfte sløret for en mulighed, som alle større kommunikationsafdelinger vil tage før eller siden – hvis ellers virksomheden, de arbejder for, har noget ud af gode placeringer i søgemaskinerne.

1)      Giv journalisten og mediet en grund til at linke tilbage!

Hvis du publicerer pressemeddelelsen på jeres hjemmeside og gør journalisten opmærksom på den, er der ingen grund til, at mediet skulle linke tilbage.

’… Sådan lyder en pressemeddelelse på x’s hjemmeside’, vil journalsiten skrive i artiklen, når kilden til historien angives. Det er tilstrækkeligt. Et link er ikke nødvendigt.

Hvis du imidlertid præsenterer nogle fakta på hjemmesiden, der bakker historien op og er interessante for læserne, får du større chance for et link.

Forbered et factsheet, der leverer kendsgerninger til historien. Lav det med lidt flere fakta end historien kræver, men ikke for mange.

Sheetet skal give baggrund for historien, men også mulighed for at dykke dybere i sagen og eventuelt finde flere konklusioner end dem, journalisten peger på i den kommende artikel. Dog må du ikke præsentere fakta i en mængde, der virker uoverskuelig for læserne. Journalisten vil skele til overskuelighed, når han eller hun beslutter om et link er berettiget.

2)      Bed journalisten og mediet om at linke tilbage

Du kan ikke bede journalister linke tilbage til en pressemeddelelse, som du sender til vedkommende i en mail og samtidig publicerer på hjemmesiden.

Det plejer journalister ikke at gøre. Der er ingen grund til at gøre det, anden end at give dig linkjuice. Når mediet i forvejen giver dig omtale, er det også for meget at bede om.

Men du kan godt bede dem linke tilbage til dit factsheet, hvis det har interesse for deres læsere. Du kan også bede dem linke tilbage til din undersøgelse eller til rapporten, som din pressemeddelelse tager udgangspunkt i.

Så vidt jeg kan se, behøver du ikke fortælle journalisten, at du er ude efter linkjuice, men du kan jo skrive, at I vil være godt tilfredse med, at avisen linker til rapporten, fordi I mener, at den er i offentlighedens interesse.

3)      Find selv på metoder

Du, som sidder med pressearbejdet til dagligt, vil uden tvivl kunne finde andre og bedre metoder end dem, jeg nævner her.

Prøv dem. Dyrk dem, der virker. I vil ikke fortryde det, hvis ellers jeres website har betydning for forretningen.

Linkbuilding som rutine i pressearbejdet

Traditionelt er pressearbejde strategisk kommunikation, rettet mod fagpressen og den lokale, nationale og internationale presse. Hensigten er at skabe positiv omtale om virksomheden, varer, ydelser, arbejdsgange mv.

Linkbuilding har aldrig været en del af dette arbejde. Grunden er sandsynligvis, at SEO og pressearbejde indtil videre er blevet lavet i forskellige af virksomhedens afdelinger.

Med de nye opdateringer fra Google – som Penguin-opdateringen, der blev lanceret i februar 2011 – har spillereglerne for SEO dog ændret sig markant. Du kan ikke længere købe 5.000 asiatiske low profile-links på nettet og skabe bedre placeringer i SERP. Spamlinks duer ikke mere. Det er mere og mere kvalitetsindhold, der skaber resultater. Spamlinks skaber penalties – hvis, de da får nogen effekt overhovet.

Altså er kravet om nytænkning påtrængende. Alligevel har ingen endnu, mig bekendt, set, at man ved integration af SEO i presseindsatsen ved relativt få anstrengelser kan give virksomhedens hjemmeside stor autoritet i søgemaskinerne – og sådan opnå ekstra eksponering.

Hvis jeg skulle spå, vil jeg tro, at alle større virksomheder, der vel og mærke får noget ud af eksponering i søgemaskinerne, har indarbejdet nogle brugbare rutiner på området i deres pressearbejde om 10 år.

… Og ja – det er også påstanden: Links fra store og autoritære websites som Ekstrabladet.dk, Politiken.dk, Borsen.dk og Nytimes.com vil også til den tid være den bedste indikator for, at der ligger materiale af kvalitet på jeres website. Dermed vil links som dem forsat have betydning for jeres placering i søgemaskinerne – og for eksponeringen og konverteringen, I får som følge deraf.

Strategien er fremtidssikret. Som sagt giver den også klare fordele til first movers.

Læs flere artikler i serien:

  1. CASE: Content Marketing via brugbare søgemaskineoptimerede artikler – for små niche-virksomheder
  2. Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder
  3. Sponsorerede historier som Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder
  4. Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder
  5. Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder

 

Har du brug for Content Marketing?

 

Tjek ydelsen her

 

Af Torben Slot Dabelsteen
Af Torben Slot Dabelsteen
Torben er journalist & cand. mag. i filosofi & etnologi. Til dagligt arbejder han som tekstforfatter med produktion af indhold til nettet. Desuden specialiserer han sig i SEO, PR & Content Marketing.

4 Comments

  1. […] Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder […]

  2. […] Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder […]

  3. […] Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder […]

  4. […] Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.