The Killing III, Episode 1: Søren Sveistrup Composes the Perfect Start of a New Season
08/10/2012Gæsteblogging som Content Marketings-strategi
25/03/2013Her får du indblik i en Content Marketing-strategi, som jeg har brugt med stor succes for en kunde. Læs om, hvordan du via det rette indhold sparer tid på kundeservice, skaber topplaceringer i Google, trafik og ultimativt konvertering
Mange mindre virksomheder vil kunne implementere strategien med stor ROI uden de store investeringer.
Hvad vil vi gerne have ud af vores website?
– KONVERTERING!! … Mere salg, flere kunder og bedre tid til at servicere dem.
Forudsætningen for konvertering er kvalificeret trafik. Forudsætning for trafik er langt fra altid, men mere og mere i disse tider gode placeringer i søgemaskinerne på de rette søgeord.
Hvordan får man dem?
Jo en af mulighederne er attraktivt indhold, der servicerer kunders behov for info. Det er artikler, som bliver delt og kommenteret og i bedste tilfælde, tiltrækker eksterne links. Deling, kommentarer og links især er guld værd, når vi taler om din placering i SERP’s (Search Engine Result Pages).
Attraktivt indhold er artikler, podcasts, videoer, tools mv., som folk på nettet, kan bruge til noget – som de kan bruge til at løse de opgaver, de har, når de kommer forskellige steder på nettet.
Jo mere brugbart indholdet er, jo flere links vil det tiltrække. Jo flere links, jo højere vil indholdet ligge i søgemaskinerne. Højere placeringer skaber mere søgetrafik og øger i sidste ende muligheden for konvertering.
Denne lille artikel-serie handler om strategier til at skabe det brugbare indhold, som blandt andet giver links. Den handler om Content Marketings-strategier for små, mellemstore og store virksomheder.
Vi starter i det små med en strategi, som mange mindre virksomheder kan implementere uden de store investeringer. Derfra bevæger vi os op til de mere ressourcekrævende strategier, som større og store virksomheder kan bruge med god ROI (return of invenstment) som resultat.
Men så til sagen!
Content Marketing for små niche-virksomheder
Jeg siger links!! Men denne strategi beror ikke på links. Den beror på en god søgeordsanalyse og nogle gode artikler. Det er low key. Det er billigt og det virker.
I alt sin enkelthed går strategien ud på at skrive brugbare artikler om din service og så SEO’e dem efter ord, som din søgeordsanalyse viser, at potentielle kunder søger på og som du har en realistisk chance for at ranke på.
Jeg har selv brugt strategien med stor succes for en kunde.
Vi så lynhurtigt via en søgeordsanalyse, at der ikke var nævneværdig konkurrence i Google på det søgeord, som alle netop den virksomheds potentielle kunder inkluderer i deres søgninger.
Vi så, at varianter og synonymer og relevante kombinationer ikke havde tilstrækkelig vægt i SERP til, at de ikke kunne slås.
Vi slog dem med veloptimerede og løsningsorienterede artikler, som besvarer kundernes spørgsmål.
For det første blev resultatet for min kunde, at virksomheden sparer tid, hvilke også var én af KPI’erne bag projektet.
Virksomheden brugte for lang tid på at besvare de samme spørgsmål igen og igen pr. telefon. På det punkt er forretningen blevet mere effektiv, fordi virksomheden kan henvise til websitet, når de mest typiske spørgsmål om deres løsning dukker op.
For det andet kommer du ikke uden om virksomheden, hvis du søger på de nicherelaterede ord og vendinger. Sådan vil det ikke altid være. Nogle nicher er sværere at skabe god SERP på end andre, men vi har 1. – 3. placeringer på generiske varianter. Vi har 1. – 5. placeringer på kombinationer med søgeordet – og alle de ord, vi optimerede og tilrettelagde artiklerne efter, har side 1 placeringer i Google.
Det drejer sig om 19 forskellige af de mest trafikerede søgetermer.
Virksomheden ranker via 15 artikler. Vi har åbnet for kommentarer og sat social medie knapper på til deling. Virksomheden skal ikke gøre andet end at besvare spørgsmål, der stilles via kommentarfeltet. Websitets placeringer i Google bliver højere og højere, fordi artiklerne duer og bliver delt og fordi websitet vokser hele tiden i takt med, at folk kommenterer. Samtidig med det bliver sitet mere og mere informativt set fra kundernes synsvinkel.
Jeg har ikke selv skrevet sitets artikler. Hvis jeg skulle have gjort det, ville projektet blive noget dyrere. Den specialviden, virksomheden besidder om sine kærneydelser, skulle jeg først have researchet mig til. Det tager også noget længere tid at skrive artiklerne, end det gør at optimere dem.
Virksomheden skrev artiklerne. Jeg bestilte dem, rettede til og optimerede efter søgeord inden for de aftalte rammer.
Jeg fortæller ikke nichen eller søgeordet her. Det ville ikke være fair over for kunden. Den uinteresserede kunne blive interesseret. Pludselig har vi syv SEO-firmaer, der laver canvas-salg på branchen og så lider min kunde skade.
Hvis du er journalist eller blogger eller bare interesseret og vil vide, hvilken virksomhed, jeg taler om, må du sende mig mail. Jeg skal nok ringe dig op og fortælle det – hvis jeg synes, din agenda er i orden.
Kontaktoplysninger finder du øverst til højre i min sidebar. Glæder mig til at høre dit påskud.
Hvem kan bruge strategien?
Den virksomheds vare, jeg taler om, bliver købt efter grundig overvejelse og sitets artikler fortæller dig alt, du behøver at vide, før du køber.
Webshops og virksomheder, der sælger varer, som købes pr. impuls, gammel vane eller bekvemmelighed, vil ikke – som jeg kan se – kunne bruge strategien.
Så vidt jeg kan se, vil den kun virke for virksomheder, der sælger varer, som købes efter nærmere overvejelse.
Hvis du videre-sælger kendte brands, som forskelligt hifi-udstyr, køleskabe, biler eller andre ting af kendt fabrikat, ville du heller ikke umiddelbart kunne bruge strategien, selvom kunderne overvejer længe, før de køber den slags varer.
Problemet er, at kendte brands anmeldes tusinde steder rundt på nettet. Typisk kigger kunderne på de lækre billeder. De sammenligner specs og priser. De ved præcist, hvad de vil have og indblik i detaljer om produktet, virker kun, hvis detaljerne afslører bedre specs og billigere priser.
Der er i øvrigt også typisk hårdere konkurrence om topplaceringer på termer, der indeholder kendte brands. Det samme gælder ikke special-designede løsninger, som du og en lille håndfuld konkurrenter udbyder eksklusivt.
Det passer ikke helt.
Hvis du sælger BMW’er og sender nyhedsbreve til potentielle kunder på din mailingliste, kan du sagtens skabe gode resultater – både SEO- og salgs-mæssigt og i forhold til Relation Management. Men det kræver en kontinuerlig strøm af artikler og ikke 15 velplacerede og -optimerede indlæg, som var tilstrækkeligt for min kunde og for virksomheder, der ligner.
Brancher
Siger det igen:
For at bruge strategien med succes, må du, så vidt jeg ved, være forhandler af unikke løsninger og afsætte varer, der sælges som et overvejelseskøb. Virksomheder, der typisk vil kunne få gavn af strategien er små eller mellemstore virksomheder, der, så langt jeg ser i skrivende stund, befinder sig inden for disse brancher:
- Administrationsservice, kontorservice og anden forretningsservice
- Andre personlige serviceydelser
- Designarbejde og andre liberale serviceydelser
- Fiskeri og akvakultur
- Fødevareindustri
- Grafisk industri
- Hotel- og restauration
- It-branchen
- Juridisk bistand, revision og virksomhedsrådgivning
- Landbrug
- Reklame og markedsanalyse
- Sten-, ler- og glasindustri
- Udlejning og leasing
- Undervisning
- Vagt- og sikkerhedstjenester og overvågning
Spørgsmål, kommentarer og næste indlæg
Hvad synes du? Har du spørgsmål eller kommentarer? Skriv dem nedenfor.
Læs i øvrigt næste indlæg, som handler om gæsteblogging, som en Content Marketingsstrategi til bedre SERP. Med gæsteblogging kan du angribe og skabe resultater på selv meget konkurrenceprægede søgeord. Indlægget kommer på lidt senere på ugen.
Læs flere artikler i serien:
- CASE: Content Marketing via brugbare søgemaskineoptimerede artikler – for små niche-virksomheder
- Gæsteblogging som Content Marketings-strategi – for små og mellemstore virksomheder
- Sponsorerede historier som Content Marketing – for små, mellemstore og store virksomheder
- Content Marketing på kampagne-niveau – for små, mellemstore og store virksomheder
- Content Marketing / Linkbuilding i pressearbejdet – for mellemstore og store virksomheder
Har du brug for Content Marketing?
6 Comments
[…] Content Marketing via brugbare og optimerede artikler – for små niche-virksomheder […]
[…] Content Marketing via brugbare og optimerede artikler – for små niche-virksomheder […]
[…] Content Marketing via brugbare og optimerede artikler – for små niche-virksomheder […]
[…] Content Marketing via brugbare og optimerede artikler – for små niche-virksomheder […]
Hej Torben!
Tak for en super spændende artikel, jeg er selv begyndt at læse op på content marketing strategier da jeg har en mad blog.
Jeg er begyndt på en ny strategi som jeg læste på en online marketing blog, når jeg har skrevet en ny artikel så køber jeg 10 links til den her http://seo-pakker.dk/link-pakker/
Indtil videre har det fået mine artikler hurtigt på Google, har i andre forslag til hvordan man nemt kan promovere sin blog og få flere læsere? Jeg gør rigtig meget ud af hver artikel…
Mvh
Benedikte
Hej Benedikte
Vær meget varsom med at købe links og husk altid at registrere url’erne på de købte posts, der linker til dig, så du kan disavow’e, hvis Penguin fanger dig.
Hvad angår tips til eksponering og promovering af blog og indlæg, skulle jeg måske lade andre læsere komme til orde.
Tak for kommentaren