Copywriting for begyndere
03/07/2011Sociale beviser – skab mere engagement ved præsentation af samme på sit website
17/08/2011SOCIAL MEDIE PR: Hvis du kender de tricks, jeg nævner nedenfor, kan du meget hurtigt og meget let skaffe mange tusind nye besøgende, målrettede leads og salg via det professionelle netværk LinkedIn
Efter to års intens udforskning har LinkedIn-ekspert Lewis Howes knækket koden.
I indlægget skal jeg opsummere hans hovedpointer og ellers henvise til replay af webinaret, How to Generate More Traffic, Leads, and Sales with LinkedIn, hvor han selv fremlægger sine pointer.
På en time og 38 minutter lærer du, hvordan du
- optimerer din profil til linkedIn’s søgemaskine
- skaber trafik via LinkedIn – det vil sige, når ud til et ufatteligt antal målrettede brugere gennem posting i LinkedIn-grupper
Med i købet får du diverse tips og tricks til brug af LinkedIn samt info om, hvorfor mediet absolut bør tages seriøst som platform for online markedsføring.
Optimer din profil til LinkedIn’s søgemaskine
Det er ufatteligt let at optimere din LinkedIn-profil, så du kommer til at ligge øverst under søgeresultaterne på netop dine nøgleord.
Du SEO’er din LinkedIn-profil gennem teksterne, du skriver
- i din Professional “Headline” – feltet findes, hvor du skriver dit navn.
- under current position
- past position
- i dit summery
- i feltet, hvor du skriver dine specialties
De vigtigste felter er de første tre. Jeg har fulgt Howes’ råd på alle fem. Fra kun at dukke op som nr. 2 på søgeordet ’storytelling’, ligger jeg nu nr. 1 på ordene ’social medie marketing’ – nr. 2 på ’sociale medier’ – nr 1 på ’storytelling’ og ’storytelling virksomheder’ og så videre og så videre på trods af, at min profil er skrevet på engelsk.
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor længe det varer nu tricket afsløres for (forhåbentlig) en hel masse SM-nørder.
Faktum er, at det har taget mig en formiddag at SEO’e min profil. Det er ingenting taget i betragtning, at LinkedIn er verdens største online business netværk og burde være den mest eftertragtede professionelle søgemaskine – mere om det nedenfor.
Muligheden for at optimere din LinkedIn-profil er webinarets Key TakeAway #1.
Bemærk, at resultaterne af din LinkedIn-SEO viser sig med det samme. I Google må du som bekendt vente i op til tre uger før, du ved om, lignende anstrengelser bærer frugt.
Brug grupper og skab massiv trafik
Har du nogensinde lagt mærke til det lille share-link, der dukker op under din LinkedIn-post efter, at du har postet dit link?
Jeg har ikke – muligvis fordi linket virker kontra-intuitivt:
– Jeg har jo allerede postet, så hvad er der mere at dele!?
Efter eget udsagn har Lewis Howes prøvet alle links på LinkedIn-platformen. Han har simpelthen studeret dem én for én for at se, hvor de fører hen og få større indsigt i, hvordan du kan bruge platformen.
Bag netop det lille share-link gemmer sig kæmpestore muligheder for at få dit indhold ud til en målrettet gruppe af professionelle.
Sådan deler du dit indhold med alle dine LinkedIn-grupper på engang
Først skal du være medlem af så mange grupper, du kan og det vil sige max 50.
Det skal være grupper, hvis medlemmer interesserer sig for produktet eller ydelsen, du tilbyder.
Jeg er storyteller og social medie-mand og er medlem af omkring 25 forskellige danske og udenlandske grupper, hvor de to emner tæller blandt medlemmernes interesser.
I fremtiden vil jeg søge om medlemskab af grupper indenfor detailhandel, rejsebranchen og andre brancher, der har eller kunne få noget ud af storytelling og sociale medier. De vil også kunne bruge de links, jeg poster til min blog eller mine ydelser og jeg vil få noget ud af at vække opmærksomhed i deres rækker.
Forklaringen på hvorfor, finder du, når du ser, hvordan posting til grupper virker.
Sådan gør du:
- Post et link til din blog eller website på ganske normal vis
- Klik på det lille share-link, du finder under posten, du netop har offentliggjort, i din strøm.
- Sæt flueben i ’Post to group(s)’
- Skriv navn på grupperne, du vil dele indhold med (hvis du vil dele med alle dine grupper, kan du starte med at skrive ’a’ og sætte grupper ind, der starter med ’a’ – skriv derefter b osv.)
Og vupti – nu poster du til 100.000-vis af professionelle på engang målrettet efter interesser.
Husk også – du poster ikke kun én gang til gruppemedlemmerne. Afhængig af den enkeltes indstillinger for modtagelse af e-mails fra LinkedIn, rammer du direkte ind i medlemmernes mailbox.
Howes nævner endda, at posting på bestemte tidspunkter erobrer emne-feltet og det øverste link i ’new discussions-mails’, som medlemmerne modtager dag- eller ugentligt fra LinkedIn.
Han kommer ikke nærmere ind på hverken tidspunkt eller præcist hvilke mails, det gælder for – men henviser i stedet til hans Advanced LinkedIn-training, som koster 97 Dollars.
Den massive eksponering, der er muligt via LinkedIn-grupper er webinarets Key TakeAway #2.
Howes strategi er ny, men han er ikke den eneste, der har fået øjnene op for, hvordan du bruger LinkedIn til at skaffe trafik og nye leads.
Læs fx CHART OF THE DAY: Suddenly, LinkedIn Is A Traffic Firehose fra Business Insighter.
Hvad er fordelene ved selv at have en gruppe?
Howes går videre til at tale om fordelen ved selv at oprette grupper. Der er masser, men det giver ingen mening at gennemgå dem her. Han forklarer ikke, hvordan du opbygger gruppen og plejer fællesskabet. ’The First 1.000 Members’ hører igen under Advanced Training, som han bruger de sidste 38 minutter på at sælge.
Det samme i øvrigt med træning i, hvordan du holder førstepladsen på dine søge-/nøgleord.
Strategi for brug af professionel søgemaskine skaffer de rigtige leads
Uden at kunne bakke det op, havde jeg på fornemmelsen, at LinkedIn havde tabt pusten det sidste halve års tid. Efter webinaret forstår jeg, at det sandsynligvis er mig og min brug af platformen, der har tabt momentum.
Hvad end, der er tilfældet, burde LinkedIn være den foretrukne markedsførings-platform for mange virksomheder.
Et par af grundene er:
- Folk bruger LinkedIn til Business. De sætter sig ikke til tastaturet for at kigge på venners billeder eller høre om deres tur til stranden. Når du rammer dem via LinkedIn, er brugerne allerede in a ‘business frame of mind’!
- Howes påstår, at 45 % LinkedIn-brugere er beslutningstagere på virksomhedsplan. Deres gennemsnitsindkomst ligger på 109.700 Dollars, hvilket svarer til over 47.000 kroner pr. måned. Det er meget høje tal, som sikkert varierer fra land til land. Ikke desto mindre checker info ud, hvis vi skal tro LinkedIn’s egne statistikker. Brugerne har altså både professionelle beføjelser og private midler til at købe din vare!
Det her webinar har virket på mig som en adrenalin-indsprøjtning.
Jeg håber også at have leveret varen for dig, kærer læser. Hvis du har kommentarer, ris eller ros, er du velkommen til at lægge dem nedenfor 🙂
27 Comments
Super indlæg, det skal helt sikkert tjekkes noget mere ud. Syntes det er sjovt at høre at du troede linked in var dødt, det tænkte jeg selv for 4 mdr siden men kastede mig alligevel over at være aktiv, og bum der skete noget, linked in er et godt sted for forretnig og for at udvide sit netværk.
Tak for et fedt indlæg…
Ja, måske har der ikke været nok snak om LinkedIn på det seneste. Noget andet er: er et stort USP ved LinkedIn ikke netop er deres grupper? På det sidste har jeg ikke selv brugt dem særlig hyppigt, fordi jeg har syntes, at Facebook-grupperne fungerer bedre – også til professionelle gøremål.
Spændende indlæg. Men husk også og udnyt de backlink-muligheder, som findes: Under “websites” kan der angives 3 links – brug også her de rigtige søgeord
Hilsen
Torben
Tak for tippet Torben. Det skal selvfølgelig med 🙂
Supersejt! Det er bare at komme i gang. Alene det, at opdage, hvad der findes af professionelle og dermed 100% businessorienterede grupper, er jo næsten ren foræring i forhold til at opdyrke muligheder ud i fx kommunikationsrådgivning på Sociale medier.
Fremragende indlæg – mange tak for inspiration.
Tak for en fin gennemgang. Det er vigtigt, at vi husker LinkedIn, når vi taler kommunikation på de sociale platforme. Som du selv skriver, så er LinkedIn væsentlig i business-sammenhænge – og jeg har en fornemmelse af, at mediet er flittigt brugt ift. rekruttering og jobsøgning.
Super spændende og du har i alt fald formået at få mig op af stolen – jeg skal helt bestemt have kigget min LinkedIn igennem – og jeg ved at det bruges flittigt ift. rekruttering og jobsøgning. Igen tak for meget enkel og god gennemgang.
Sejt indlæg, Torben.
Virker meget anvendeligt. Glæder mig til at prøve det af.
Jo tak Ib. Glæder mig til at følge jer bruge det!
Super indlæg, mange tak for det:) LinkedIn er genialt…
Når jeg trykker “share” så kommer der dog kun “post to updates” + “send to individuals” er det mon fordi jeg kun har gratis-profil…
Prøv at markere ‘post to groups’. Du skal selvfølgelig også være medlem af de grupper, du vil dele med. 🙂
Hej Dorthe og andre
Jeg har ikke kunne finde nogen årsag til, hvorfor du ikke skulle kunne poste til grupper.
Jeg vil gerne kigge nærmere på sagen, men det kræver nok, at vi snakker sammen i telefonen.
Det kunne jo godt være en midlertidig bug, men hvis du stadig har problemet, kan du (eller andre) ringe til mig på 2078 0505
Vh. Torben
Hej Torben, meget spændende læsning !
dog kan jeg som Dorthe heller ikke poste til grupper overhovedet, “post to groups” kommer slet ikke frem, er det fordi vi har basisudgaven og ikke betaler ??
Er pt på ferie og har kun net pr telefon. Kigger på sagen, når jeg kommer hjem. Hvis andre har samme problem, skriv venligst en kommentar. Jeg ved, det fungerer. Har selv markedsført dette indlæg ved metoden 🙂
Meget spændende indlæg – det har givet stof til eftertanke. Jeg har OGSÅ det problem som de øvrige har. Post To Groups kommer ikke frem. Glæder mig til at høre nærmere, når ferien er ovre…..
Super spændende indlæg, skal til at se webinaret nu. Angående ovenstående har det ikke noget at gøre med, om man har basisudgaven eftersom jeg selv har denne, og det virker for mig. Hvad det så skyldes, ved jeg dog ikke.
Hej Torben
Jeg syntes, det er en rigtig god artikel. Du har virkelig været hele vejen rundt.
Tak skal du have Bodil. Det er dejligt at høre og giver lyst til også at give den en ekstra tand i kommende indlæg..:-)
[…] Jeg blev både fascineret og forarget over dette indlæg af Torben Slot Petersen: Sådan skaffer du massiv trafik og gode leads via LinkedIn / Sådan SEO’er du din profil […]
Hej Torben.
Tak for et rigtig godt og inspirerende indlæg! 🙂
Jeg blev provokeret til at skrive et indlæg om nogle af teknikkerne du nævner. Både på godt og ondt.
Sådan skaber du værdifulde relationer på LinkedIn:
http://www.modernejobsoeger.dk/linkedin-skaber-relationer
Fint indlæg Morten og et godt supplement til min artikel.
Du har ret i dine pointer – og lige for at slå det fast med syvtommersøm: meningen var aldrig at opfordre til spamming!
For det første tror jeg lynhurtigt spamming får dig udelukket fra de grupper på LinkedIn, som du jo ellers kunne få meget gavn af mingle i.
For det andet vælger du jo selv, hvor mange grupper du vil poste i. Post kun i de relevante af slagsen, dvs. udelukkende relevante indlæg til relevante grupper.
Generelt følger imidlertid ikke, at teknikker aldrig bør bruges, fordi de tilfældigvis kan misbruges.
@Torben: Jeg er helt enig. Det er ikke værktøjet der gør det til spam – det er måden det benyttes på.
Så længe man husker at man skal have tid og ressourcer til at følge op og deltage i diskussionen så er der jo slet ikke noget problem. Tværtimod er metoden her jo genial!
Hej Torben
God artikel, har ingen problemer med at poste til grupper.
Gå i more / sharelink.
Det fungere fint.
Mvh
Stig
Det skal jeg helt sikkert have tjekket ud. Kan være man kan få flere interesserede læsere på indlæg på bloggen. Vil i hvert fald lige prøve det af.
[…] har en spændende artikel om hvordan du kan bruge LinkedIn til at optimere egen SEO resultater, læs artikel Dette indlæg blev udgivet i Blog, SEO. Bogmærk permalinket. ← Program til at finde […]
Hej Torben
Jeg giver dig lige et ring mht. at share i grupper. Tak for indsatsen indtil videre:-)
Tak for meget brugbar artikel.. super med så konkrete tips.. og så fik jeg den endda via en gruppe, som vi begge er medlem af 🙂