Virksomheder tøver med at udnytte sociale medier til dialog
17/03/2011The Dragonfly Effect – sådan anretter du historien på sociale medier!
25/05/2011
BORGER-INVOLVERING: Sammen med Strategihuset og Formand for Børne- og Ungdomsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune, Trine Nebel Schou er Storyhunter lige på trapperne til at lancere non-profit-initiativet, ’Giv folkeskolen 5 minutter!’.
Giv folkeskolen 5 minutter! er et Internetforum, der samler ideer til et inspirations-katalog, som præsenteres for Undervisningsministeren i 2012. På sitet kan du dele din ide, og du kan stemme på de bedste ideer, andre har delt. Meningen med stemmeretten er at give borgernes ideer politisk slagkraft, så Trine får lettere ved at påvirke Undervisningsministeriet, når kataloget udkommer og ideerne bæres videre.
Kampagnen retter sig mod lærere og forældre til børn i folkeskolen og folk, der på anden måde har folkeskolen inden på livet til dagligt. Ræsonnementet er, at der rundt i landet sidder mange lærere, forældre og andre borgere, der ved opfindsomhed og minimalt engagement i folkeskolen har skabt bedre betingelser for trivsel og indlæring. Giv folkeskolen 5 minutter er et forsøg på samle deres historier og give succeserne mulighed for at sprede sig.
Kampagnen er kun kvartvejs skudt i gang.
I samarbejde med Morten fra Strategihuset har jeg forfattet kampagnemails (læs mail til lærerne her). De er skrevet i tråd med bogen The Dragonfly Effect af Aaker & Smith, som jeg varmt kan anbefale.
Jeg sendte de første mails i torsdags. Jeg sendte dem enkeltvis rettet mod hver sin modtager, der potentielt kunne være interesseret i at bruge sitet. Jeg har også postet på diverse Facebook-sider, der har med folkeskolen at gøre og i relevante grupper, jeg er med i på Facebook og LinkedIn. Jeg har sendt mailen til omkring 15 personer, som specifikt befinder sig indenfor kampagnens målgruppe.
Morten fra Strategihuset har ikke sendt mails endnu. Trine heller ikke, selvom vi alle tre har fortalt vidt og bredt om initiativet, hvor vi nu kommer og går. Trine, med Morten og mig som rådgivere, har desuden lagt i kakkelovnen til pressen. Flere aviser, derunder Berlingske Tidende har meldt positivt tilbage. Dog er deres artikler ikke udkommet endnu, så effekt herfra kan i hvert fald udelukkes.
149 stemmer og 19 ideer har brugerne delt allerede
Indtil videre er resultatet: 149 stemmer fordelt 19 ideer. Hver bruger af forummet har ti stemmer, som han eller hun ikke nødvendigvis behøver at placere alle sammen. I skrivende stund har samlet set 35 brugere stemt og/eller givet deres ideer.
Resultatet er som forventet. Første led – det led, hvor Trine, Morten, undertegnede og en fem-syv frivillige, der støtter initiativet, melder ud til vores venner, at vi har brug for hjælp – skal nok give nogle hits. Det er værre med andet led, dvs. dem, som vores venner sender mailen videre til. Vil de gøre en indsats? Skyldes de 19 ideer og 149 stemmer, at det er mig, der har meldt ud som administratorer af projektet, hvorfor mine venner idegenererer, stemmer og sender videre for at hjælpe mig med at skabe en succes – og altså ikke specielt for at hjælpe folkeskolen?
Det håber jeg selvfølgelig ikke. Jeg håber, at det gode initiativ er på spil. Noget tyder også på det. I bachend ser jeg, at kun tre af de 35 brugere, der allerede har deltaget, er mine venner. Resten kender jeg ikke. Ideen, der rangerer højest med 21 stemmet har overskriften ”Tillid og ansvar tilbage til læreren”. Afsenderen er en folketingskandidat fra Liberal Alliance. Hvorom alting er, synes der mere på spil end min andel i projektet.
Nu får mailen lov til at vandre. Jeg skriver en update senere.
Se video og læs mere på Trine Nebel Schous kampagnesite, www.ligeiøjet.dk
2 Comments
Spændende kampagne. God vind med den
Jo tak Lars – og husk at give din ideer eller i det mindste din stemme