Filosofisk essay
02/10/2010Vi giver din virksomhed online profil og fortæller dine historier
26/12/2010
TIPS & TRICKS: Twitter er en strøm af nyheder, der indtil videre ikke har udspring nok i Danmark til, at bredden af danske virksomheder kan bruge mediet til salg og branding. Derimod er Twitter et fremragende research-redskab, som for eksempel er smart, når professionelle søger indhold til virksomhedens blog, til sider og grupper på Facebook og LinkedIn. Artiklen berører også nødvendigheden af Followers – og hvordan, du får dem
Sådan fungerer Twitter Internationalt
Twitter fungerer som en strøm af nyheder fra nøjagtigt de nicher, netværk og fællesskaber, du ønsker at mænge dig i eller følge. Langt de fleste profiler på Twitter er offentlige. Du kan følge dem uden videre og behøver ikke at anmode om venskab først.
Der findes omkring 175.000.000 twittere i verden, og tallet stiger med 300.000 nye brugere pr. dag. Ifølge The Blog Herald’s Infograhic tilbage fra april sendes i gennemsnitligt 1.244 tweets i minuttet fra Los Angeles, som er den mest tweetende by i verden. Tokio fører uden for USA. Her sendes 342 tweets i minuttet. Bemærk, at tallene er relativt gamle – tingene udvikler sig lynhurtig på platformen.
Sådan bruger du Twitter i Danmark
Som relativ lokal virksomhed i LA eller Tokio er der brugere nok til, at det betaler sig at nå dem via Twitter. Her kan en rullende sandwich-stand tweete til sine Followers, at den befinder sig på det og det hjørne kl. 13.00. Et computer-firma kan formidle slagtilbud, der hele tiden ændrer sig – men den går ikke i Danmark.
I Danmark findes kun ca. 20.000 brugere (pr. 24. marts i 2010). Som virksomhed kan du ikke forvente at ramme særligt bredt medmindre, du som undertegnede beskæftiger dig med mulighederne, de sociale medier giver os, med nye former for web-kommunikation eller andre ydelser, der relaterer sig til platformen eller kræver kendskab. Pointen er dog at service alligevel kan bruges. Twitter er genialt som researchredskab og som bekendt nyder alle professionelle godt af relevant info om produkter, konkurrenter og innovation i branchen.
Dansktalende bruger Twitter til research
For virksomheder, der søger relevant indhold til en virksomheds-blog, Facebook Page eller for den sags skyld til produktudvikling – er Twitter en ren guldmine. Om det er vekselstrømsomformere, sadomasochisme eller opdyrkning af økologiske gulerødder, findes folk, der tweeter om nøjagtigt det emne.
Af samme grund bruger mange danske journalister tjenesten: Modejournalisten finder kilder til at beskrive stemningen omkring kreationerne til den parisiske modeuge ved at tage tweets fra folk, der deltager i shows. Journalisten på DR Udland kan uden at rejse til Irak eller Afghanistan krydre eller underbygge sit indslag om ’dagligliv i krig’ ved at modtage tweets fra krigshærgede områder. Specielt, hvis virksomheden forsøger sig med sociale medier allerede, kan Twitter bruges i leverancen af berigende indhold. Personligt modtager jeg hver dag links til minimum 500 blogindlæg om sociale medier. Et link, der relaterer sig til min forretning, finder jeg meget hurtigt – og en, to, tre har jeg dagens statusopdatering på Storyhunter’s Facebook-side.
Skal / skal-ikke have Followers
… Men når virksomheden kun bruger Twitter til research – har det så nogen som helst betydning, hvor mange Followers, den har? Den kommunikerer jo ikke, men samler udelukkende input!
Lad os lige få en ting på det rene: at virksomheden benytter sig af tjenesten, betyder ikke nødvendigvis, at den har en offentlig Twitter-profil. Strategien kan udmærket være at lade udvalgte medarbejdere monitorere relevante nicher for virksomheden. I så fald er det bedst at lade medarbejderne oprette egne profiler og holde virksomhedens navn ude for søgelyset.
Når virksomheden derimod offentligt deklarer ’Vi bruger Twitter. Find os her: @xxx’ – når virksomheden sætter Twitter-knapper på hjemmesiden, i nyhedsbreve og så videre, signalerer den, at brugerne ved at følge kan forvente nyttige indlæg fra virksomheden. I så fald skal virksomheden pine død kommunikere fra platformen. Den skal også helst meget hurtigt have en god base Followers. Naturligt nok signalerer mange Followers, at virksomheden har styr på tingene og faktisk har noget at komme med til brugerne.
Sådan får du Followers
Bare rolig. Det er ikke svært at få Followers. Med få anstrengelser kan du opbygge en pæn skare selv. Du kan også købe dem.
Followers og for den sags skyld Facebook Fans kan købes på sites som http://twitter1k.com/. Du kan købe 1.000 styk for $25. For $37 målrettes de efter nøgleord, du angiver ved bestilling. Sådan kan virksomheden i løbet af 10-14 dage opbygge sig en anseelig mængde tilhængere for relativt få dollars og i hvert fald se ud, som om de er populære på Twitter.
Med det samme skal det siges, at køb af Followers er som at købe plads ved bordet, hvor de populære fra skolen sidder. Folk falder fra, så snart, de opdager, at du ikke evner eller gider gøre dig anstrengelser for at levere. Der er heller ingen garanti for, hvor mange falske profiler, der begynder at følge dig. Rigtige Followers er rigtige mennesker med egen fri vilje til at følge. Twitter1k kan udmærket benytte automatiserede profiler oprettet af folk, som betales for at følge dig eller af selskabet selv – og hvor mange af dem får gavn af dine beskeder eller videre-tweeter dem til deres egne Followers!?
Alligevel kan det ikke kategorisk afvises, at virksomheder får gavn af at købe dem. I USA er det ikke mange, men i Danmark har det signalværdi, når du giver indtryk af at tale til 1.000 tilhængere, hver gang du sender en tweet. Her nærmer du dig den danske top 100. Har du 5.000, ligger du ifølge denne liste i top5.
Der findes flere fordækte måder at få Followers på. Denne liste angiver 237 Twitter-konti, som automatisk følger tilbage, når du følger dem. Du kan også søge i Twitter under ’follow back’. Her får du en række adresser, der lover at følge dig, hvis du følger dem. Til højre i skærmbilledet optræder desuden #hashtags: #teamfollowback, #instantfollow, #ifollowback, #500ADAY, #IFollowAll, #follow4follow henviser til tweets med adresser på folk, der alle følger tilbage, så snart du følger dem. Det er let, men igen – det er mest for show. Det er ikke måden, du arbejder med Twitter på, hvis du er seriøs.
Sådan gør du!
Personligt har jeg de bedste erfaringer med at følge andre, som interesserer sig for samme emner, som jeg selv. Mange følger tilbage. Sandsynligvis fordi, de ser under min bio, at vi rider på samme kæpheste.
Derfor er det en god ide at udfylde bio-feltet, der findes under ’Profile’ > ’Edit Profile’ > ’Profile’ – ligesom det er en god ide at have en kæphest, du primært tweeter om.
Medmindre, du er kendt, og folk interesserer sig for, hvad der findes under det øverste lag i løget, er det ikke sandsynligt, at folk vil følge dig, hvis du skriver, at du tweeter om ’livet, lykken og verdenssituationen’. Det er for bredt. Det signalerer, at du ’hyggesnakker’, og ingen gider overflødige inputs.
Hvis du derimod skriver, at du tweeter om noget så specifikt som ’dansk design’, ’fitness’, ’finanskrisen’ eller som jeg selv ’Storytelling på sociale medier’ (på engelsk vel og mærke), har du større mulighed for at få Followers. De, der registrer, at du følger dem bliver nysgerrige og følger tilbage – men de falder også fra igen, hvis ikke du leverer. Det har jeg måttet sande, fordi jeg ofte tweeter på dansk. Kravet er naturligvis også, at du rent faktisk holder dig til emnet.
For mit vedkommende er brugen af hashtags (#) næste eksperiment dels i forhold til Followers. Som keywords bruges hashtags til at kategorisere Tweets. For eksempel angiver du et hashtag for at knytte tweeten til en bestemt diskussion eller event, du deltager i. Dermed vil andre, der følger diskussionen kunne søge på tagget, finde dit indlæg, kommentere og tweete dig videre (lave en RT, som det hedder). Det gælder så om at identificere hashtags for de forskellige diskussioner, du vil følge. Her kan siden http://twemes.com/ hjælpe dig. Sitet viser en strøm af tags, der bruges lige i øjeblikket. Det giver også mulighed for at søge på tags, der florerer for tiden.
Læs flere råd til mere legitime måder at få Followers på her. Læs også, hvordan du SEO’er dine tweets i dette indlæg.
Jeg modtager gerne kommentarer og kritik af artiklen. Hvis du har alternative måder at bruge Twitter på, hører jeg også meget gerne fra dig. Hvis du vil vide mere om Sociale Medier, Online Marketing, SEO & Storytelling – så overvej, at ‘Synes godt om’ Storyhunter’s Facebook-side. Du kan også følge undertegnede personligt på Twitter her.
8 Comments
Hej.
Interessant indlæg. Jeg vil dog anbefale at rette antallet af Twittere i verden så der ikke står 175.000… Det er måske lidt i underkanten 😉
Mvh Martin
Helt sikkert Martin. Jeg tabte vist lige nogle 0’er i svinget – og de gør jo klart en forskel.
Tak for tilbagemeldingen,
Torben
Spændende artikel. Jeg vidste ikke, at Twitter havde disse anvendelsesmuligheder. Jeg vil bruge dine pointer til at komme tættere på mine kunder i butikken her på øko-gården.
Hej Gardner
Glad for at kunne hjælpe og undskyld det sene svar – din kommentar havde forputtet sig under spam.
Godt, at du også forstår, at når jeg skriver, at ‘Twitter er en strøm af nyheder, der indtil videre ikke har udspring nok i Danmark til, at bredden af danske virksomheder kan bruge mediet til salg og branding’ – så mener jeg ikke, at ingen danske virksomheder kan bruge Twitter i sin marketing.
Nu ser jeg ikke noget link til din forretnings hjemmeside og kan derfor ikke tjekke efter, hvad du sælger. Hvis du fx sælger helt specielle planter, og der findes betydningsfulde danske bloggere derude, der blogger om opdyrkning af blandt andet de planter og tweeter om deres indlæg, så giver det jo i høj grad mening at identificere bloggerne via Twitter og tage kontakten. For det første vil dine kommentarer til bloggernes indlæg, blive læst af folk med interesse i planterne, dvs. potentielle kunder. For det andet giver kommentarer på blogs mulighed for backlinks, der igen giver dig højere organisk ranking i søgemaskinerne. Jo flere kommentarer, des flere websites linker tilbage til dit site, og des højere kommer dit site op, når brugerne søger på ord, der er relevante netop for det. Når du alligevel giver dig tid til at smide en kommentar, så husk at udfylde feltet med adressen til dit website. I øvrigt kan jeg se, at jeg er nødt til at beskrive denne måde at bruge Twitter på i et senere indlæg – et indlæg, der fortæller, hvordan virksomheder kan bruge Twitter til at ‘infiltrere’ communies, der samler sig om temaer, der er specielt relevante for den enkelte virksomhed.
Tak for kommentaren,
Torben Slot Petersen
Hej Storyhunter.
Efter, jeg har læst dine indlæg, som jeg synes er vældig interessante, har jeg fået et større indblik i medieverden af i dag.
Og ikke mindst i, hvordan man bruger de sociale medier effektivt. Tak for det.
Hej Jan
Selv tak, og tusind for din anbefaling af Storyhunter, som du finder i sitebaren til højre under ‘Kunder og læsere siger…’
Mange hilsner,
Torben Slot Petersen
Twemes.com er lukket
Ok Anders. Tak for tippet