6 elementer, der giver din Facebook fanside succes
25/06/2010NYHED: Forskerne spurgte kunder på Dessert Gallery (DG), en populær bagerikæde i delstaten Houston, om deres besøg på bageriet både før og efter, at DG havde oprettet en fanside på Facebook. Efter tre måneder som fans af bageriet
- gjorde kunderne 36 procent flere besøg på bagerierne
- brugte de 45 procent mere af deres cafe-budget i DG
- brugte de 33 procent flere penge i bageriernes butik
- havde de 14 procent højere følelsesmæssig tilknytning til DG’s brand
- havde de 41 procent større psykologisk loyalitet overfor kæden
Fansider er billig og effektiv markedsføring, men …
Ifølge Utpal Dholakia, lektor i ledelse på Rice Universitet viser resultaterne, at fansider på Facebook er en billig og særdeles effektiv måde at markedsføre sig på.
– Vi må dog være forsigtige med fortolkning af data, siger Dholakia.
Når kun omkring 5 procent af bageriernes 13.000 kunder blev fans indenfor tre måneder, antyder det, at fansiden fungerer bedst i et mix med andre marketingskanaler – og så selvfølgelig overfor målgrupper, der bruger Facebook i forvejen. Ifølge Dholakia viser studiet interessante sammenhænge mellem fansider og en positiv ændring i kundeadfærd. De følgende måneder planlægger han en nærmere undersøgelse af om, sammenhængen er repræsentativ og om andre foranstaltninger, eksempelvis in-store begivenheder og tilbud har samme positive effekt. Indtil videre rådgiver Dholakia til forsigtig optimisme: Virksomheder bør teste, hvad Facebook kan gøre for dem uden at satse hele deres budget for markedsføring. Med fordel kan det ske for en niche af virksomhedens samlede produktportefølje.
Fakta
Forskning til artiklen, “Hvor effektiv er Facebook Marketing?”, blev gennemført af Utpal Dholakia, lektor i ledelse på Rice Universitets Jones Graduate School of Business i samarbejde med Emily Durham, som leder et konsulentbureau, der rådgiver restauranter.
Forskernes resultater bygger på respons fra mere end 1.700 kunder over en periode på tre måneder. Undersøgelserne er omtalt i marts-udgaven af Harvard Business Review.
DK & Facebook
Danmark har flere end 2,5 millioner Facebook-brugere. Vi bruger gennemsnitligt 6 timer på mediet om måneden, og næsten hver anden af os logger ind på Facebook dagligt. Det er den højeste frekvens i verden. (Kilde Wikipedia & KonXion)
Mere information
Læs Harvard Business Reviews-historien her
Find Storyhunter på Facebook her
2 Comments
Hej Torben
Interessant artikel.
Det er de færreste virksomheder, der kan tillade sig at gå all-in på Facebook og de sociale medier generelt. Hertil er den gammeldaws opfattelse af et brand og dets markedsføringskanaler for vigtige.
Tilgengæld er sociale medier guds gave til de mindre virksomheder. Det koster kun lidt arbejdstimer at komme igang og så har du et fornuftigt udgangspunkt på et medie, der er bredt socialt accepteret.
Mvh
Hej Nicolai
Sådan tænker jeg også. Ligesom med nethandlen for ti år siden, gælder det simpelthen om at komme i gang og gøre sig nogle erfaringer. Dengang troede de fleste virksomheder, at det var alt for besværligt og usikkert at sælge sine varer mod betaling med kreditkort på Nettet, men nu er markedet modnet – løsningerne til sikker nethandel findes – og rigtig mange virksomheder tjener penge ad den vej.
Når det kommer til sociale medier, er pengene dog godt givet ud til indledende rådgivning. Det kræver et trænet øje og en del erfaring at se præcist, hvilke medier, der passer bedst i den enkelte virksomheds markedsføring – og hvordan virksomheden sætter ind og får faktiske resultater uden at gå død i projektet. Rådgivningsfirmaer, som os, kan pege virksomheden i den rigtige retning og spare mange udgifter til arbejdstimer. I den forbindelse er jeg selvfølgelig ikke for fin til at lede opmærksomheden hen på Storyhunter’s Gratis virksomhedstjek, som giver mulighed for at få rådgivning, ja ganske gratis